داروهایی که برای درمان بیماری آلزایمرتولید شده بودند ممکن است بتوانند آسیبهای دیابت بر عروق خونی را معکوس کنند

29ژوئن 2020 – بر اساس تحقیقات جدید، داروهای تولید شده برای درمان بیماری آلزایمر، ممکن است به جلوگیری یا حتی معکوس نمودن آسیب وارده به رگهای خونی در افراد چاق یا مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنند.

رگ های خونی افرادی که از "سندرم متابولیک" رنج می برند- که شامل دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و چاقی است - دچار سختی می گرد، این مشکل آنها را در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد.

دانشمندان دانشگاه لیدز و دانشگاه داندی موفق به کشف یک مکانیسم کلیدی شدند که باعث ایجاد تغییراتی در رگ های خونی می شود، که در نهایت می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی در افراد گردد.این وضعیت هنگامی آغاز می شود که مردم شروع به تولید مقادیر بیش از حدی از آنزیمی به نامBACE1 ، می کنند که به نوبه خود پروتئینی به نام بتا آمیلوئید را ایجاد می کند.افزایش سطح بتا آمیلوئید با آسیب به سلولهای استر رگهای خونی یعنی اندوتلیوم همراه است. این باعث اختلال در عملکرد طبیعی رگهای خونی می شود که منجر به فشار خون بالا و آترواسکلروز، ایجاد پلاک در امتداد دیواره رگ های خونی می گردد.

دکتر Eddie Johnston، از انجمن دیابت انگلستان اظهار داشت: ما می دانیم افرادی كه مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای سكته قلبی یا سكته مغزی قرار دارند، اما هنوز دقیقاً نمی دانیم كه علت این امر چیست و تحقیقات جدید كمك می كنند تا این ارتباط روشن شود.اگر آنزیم BACE1 وظیفه افزایش این خطر را بعهده داشته باشد، هدف امیدوار کننده ای برای درمان های جدید خواهد بود، و می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

این یافته ها که در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است، حاصل 8 سال تحقیق پژوهشگران است که در دانشگاه داندی آغاز شد و سپس با همکاری محققان دانشگاه لیدز با مطالعات حیوانی و انسانی گسترش یافت.

در تحقیقات حیوانی، پژوهشگران به بررسی اثر یک ترکیب آزمایشی بنامM-3 پرداختند که جلوی فعالیت BACE1 را می گیرد. در مطالعات بر روی موش هایی که چاق بودند و یا دیابت داشتند، مشخص گردید که نه تنها این ماده بیماری را در رگ های خونی متوقف می کند بلکه آن را معکوس می نماید.

تصاویر گرفته شده توسط اسکن های لیزری از پوست موش های مبتلا به دیابت جریان خون را از طریق رگ های خونی کوچک در پوست نشان می دهد. رنگ های آبی نشان دهنده جریان خون ضعیف است. رنگهای قرمز، زرد و سبز نشان دهنده جریان خون قویتر است.

 

تصویر 1- متعلق به حیوانی که به اوM-3 داده نشده بود و نشان دهنده ی وجود مشکل در جریان خون آن موش است.

تصویر 2- از موش تحت درمان با M-3 گرفته شده است که نشان می دهد جریان خون در رگهای او بهبود یافته است.

دکتر پاول مایکین، عضو هیئت علمی موسسه قلب و عروق و متابولیک در دانشگاه لیدز و نویسنده اصلی این مقاله، اظهار داشت: اثرات درمانی این ترکیب آزمایشی سبب معکوس شدن پیشرفت بیماری در رگ های خونی آسیب دیده، گردید.

وی افزود: تأثیرات درمان با M-3 در این تحقیق چشمگیر بود و جالب ترین چیز این است که داروهایی وجود دارند که می توانند آنزیمBACE1 را هدف قرار دهند.این نتایج تولید داروهایی برای مهار فعالیتBACE1 ، را ممکن می کند، زیرا شواهد موجود نشان می دهد این کار ممکن است نه تنها پیشرفت بیماری را در رگ های خونی متوقف کند بلکه می تواند آن را معکوس کند.

آنزیم BACE1 و ارتباط آن با بیماری آلزایمر

 آنزیم BACE1، پیش از این به دلیل نقش آن در پیشرفت بیماری بزرگ دیگری، یعنی بیماری آلزایمر، مورد توجه صنعت داروسازی قرار گرفته بود. BACE1 به طور مستقیم با توسعه ی پلاک های بتا آمیلوئید موجود در مغز افرادی که بر اثر این بیماری جان باختند، ارتباط دارد.

شرکت های دارویی تولید مهار کننده های BACE1 را آغاز کرده اند. اما از آن زمان تاکنون، مهار کننده هایی که برای مهار BACE1 تولید شده اند، در مقابله با آلزایمر در آزمایشات بالینی بی اثر بوده اند.

پرفسور مایک اشفورد، استاد علوم اعصاب در دانشگاه داندی، ناظر تحقیقات اخیر اظهار داشت: کار ما نشان می دهد که یک فرآیند بیولوژیکی غیرطبیعی زودرس، که به شدت با بیماری آلزایمر ارتباط دارد، ممکن است مسئول بیماری های عروقی و فشار خون بالا در افراد مبتلا به چاقی و دیابت باشد. این یافته ها نشان می دهند داروهای موجود که متأسفانه هیچ فایده ای در آزمایشات بالینی برای بیماری آلزایمر نداشته اند، ممکن است در عوض برای درمان بیماری عروقی در افراد چاق و مبتلا به دیابت مفید باشند.

پروفسور جرمی پیرسون ، معاون پزشکی در بنیاد قلب بریتانیا، گفت: آسیب وارد شده به رگ های خونی در اثر دیابت، باعث تسریع و وخیم تر شدن بیماری های قلبی و گردش خون می شود. این یافته ها یک مسیر جدید آسیب زا را مشخص نمود که قبلاً توسط یک دارو برای درمان بیماری آلزایمر هدف قرار گرفته شده است، این دارو اکنون باید بر روی افراد مبتلا به دیابت آزمایش شود، به این امید این که داروی مذکور توانایی کاهش پیشرفت بیماری های قلبی و گردش خون را در میلیون ها فرد مبتلا به دیابت، داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-re-purposed-drugs-reverse-blood-vessel.html